BLOG

A través del blog de Bonpreu i Esclat, podràs mantenir-te al dia sobre nutrició, gastronomia i molts altres aspectes del nostre territori.

angle-left Vés enrere

Dona color als teus plats amb hortalisses fresques

Dona color als teus plats amb hortalisses fresques

08/d’agost/2018

Els experts recomanen menjar tres racions d’hortalisses a diari. Ens aporten una infinitat de nutrients imprescindibles per a la salut i, amb els seus colors vistosos, animen qualsevol plat. Atractives per dins i per fora, les hortalisses aporten vitamines (C, àcid fòlic, A i K) i minerals (calci, ferro, magnesi i potassi), ofereixen energia d’absorció ràpida i tenen un contingut baix en greixos i proteïnes. Molt saludables, són riques en aigua i fibra, i tenen propietats diürètiques i depuratives.

 

Saps què és la cromoteràpia?

 

Alguna vegada t’has plantejat que els colors dels aliments poden tenir diferents propietats per a la salut? Aquesta informació és la base de la cromoteràpia, una disciplina que sosté que els pigments de les fruites i hortalisses (verds, vermells, taronges, grocs, blaus i morats) tenen una funció protectora per al cos. Vols conèixer què ens aporta cada aliment en funció del color que presenta? 

 

Vermell

Els aliments d’aquesta tonalitat són rics en licopè, un pigment vegetal amb una gran capacitat antioxidant. Ajuden a endarrerir el procés d’envelliment i a preservar la memòria. A més, les hortalisses vermelles, com ara els pebrots, prevenen les infeccions urinàries i milloren els problemes de circulació i dermatològics.

 

Verd

Es tracta de productes imprescindibles per depurar l’organisme. Contribueixen a mantenir en bon estat els ossos i les dents i, a més, afavoreixen la relaxació muscular. Per això, les hortalisses verdes són molt adequades per combatre el cansament. Entre molts altres nutrients, contenen clorofil•la (el pigment que dona el color verd), fibra, calci, magnesi, àcid fòlic i vitamina C.

 

Groc i taronja

Les fruites i hortalisses que presenten aquests colors van bé per depurar la sang i els intestins, i per prevenir les malalties degeneratives. Les de tonalitat taronja, a més, protegeixen la salut visual gràcies a la gran quantitat de vitamina A que contenen. 

 

Blanc

Les cebes, els alls, els xampinyons, els porros… poden millorar la circulació sanguínia (mantenen la pressió arterial baixa) i ajuden a regular els nivells de colesterol. 

 

Morat

Aliments com les prunes, els nabius, les mores, les albergínies... són adequats per reduir l’ansietat i per combatre l’envelliment, la inflamació i el dolor. També ens ofereixen una bona quantitat de fibra, que pot ser de gran utilitat per evitar el restrenyiment.

 

Hortalisses carregades de nutrients

A Bonpreu i Esclat t’oferim una àmplia varietat d’hortalisses i verdures que t’ajudaran a omplir els teus plats de color i nutrients saludables. T’expliquem les propietats d’algunes de molt interessants:

 

Col

És molt útil per enfortir el sistema digestiu i el tracte intestinal. La millor manera de preparar-la és en cru, tendra i cruixent, per preservar-ne la gran quantitat de nutrients. L’amanida de col, amb pastanaga i poma, és una de les més conegudes, però també és venerada pel sabor deliciós que dona a molts tipus de sopes.

 

Col kale

Aquesta col arrissada és rica en proteïnes, ferro i calci. És ideal per integrar-la crua a les amanides i a la preparació de liquats. Pot enriquir molts plats lleugers i, per la riquesa en minerals i vitamines, és un gran aliment per a esportistes, ja que ajuda a reposar electròlits després de l’esforç.

 

Bledes

Tant les fulles, grans i verdes, com les tiges (penques), carnoses i blanques, aporten fibra i nutrients valuosos. Consumir-ne és bàsic, sobretot en les dietes d’aprimament. S’aconsella prendre-les crues, en amanida o escaldades per aprofitar-ne les propietats laxants i diürètiques.

 

Mongeta tendra

Conté una bona quantitat de fibra i antioxidants i, per tant, és un aliment molt interessant a l’hora de prevenir l’envelliment de l’organisme. A més, és una de les hortalisses que millor mengen els petits de la casa. A l’hora de comprar-ne, hem d’escollir les mongetes que tenen les llavors poc marcades i, en cuinar-les, s’aconsella tallar-les de manera transversal i no longitudinal.

 

Cogombre

D’entre la gran família de les hortalisses, és una de les preferides per refrescar-se, ja que el 95% del contingut és aigua. Conté molts nutrients: fibra, vitamines (A, B, C i E), potassi, ferro, calci, fòsfor i magnesi. També presenta propietats antiinflamatòries i ajuda a combatre l’estrès. Pot conservar-se a la nevera una setmana, però no li agraden les temperatures baixes.

 

Carbassó

Com passa amb moltes hortalisses, el component principal és l’aigua (95 %). Es considera un aliment altament beneficiós per a l’organisme. Ajuda a eliminar les toxines de la pell, fomenta el creixement dels cabells i, per la fibra que conté, pot contribuir a reduir els nivells de colesterol. Per mantenir-ne totes les propietats, s’ha de menjar sense pelar.

 

Coliflor

Gràcies al sabor suau, és una de les hortalisses que es pot servir com a plat principal o com a guarnició. És antiinflamatòria i rica en antioxidants. Contribueix a reduir el risc de càncer de mama, ajuda a millorar la salut del cor i del cervell, i proporciona al cos grans quantitats de vitamina C, vitamina K i betacarotè. 

 

Alls tendres

Aquestes hortalisses típiques del litoral mediterrani tenen un sabor suau i delicat. S’obtenen en recollir els alls quan la formació del bulb és encara incipient. Tant les parts blanques com les verdes són un condiment bàsic. Es poden cuinar saltats, al forn… També pots afegir-ne en amanides i amaniments, en un puré de patates o en una truita, per exemple.

 

Pastanaga

És coneguda per ser una de les fonts més importants de betacarotè, un potent antioxidant amb infinitat de propietats beneficioses per a l’organisme. Per la versatilitat, el sabor i el color, és una de les hortalisses més emprades. Si es menja crua, millora l’estat de les dents i les genives.

 

Consells per incorporar tots els colors a les teves receptes

 

Creus que és molt difícil incloure als menús aliments de diferents colors? En absolut! Una molt bona idea per posar al plat tot tipus de tonalitats és afegir a les amanides fruites de temporada, hortalisses, herbes aromàtiques, confitats… Fixa’t en aquestes delicioses propostes, que et permetran donar un toc personal i molt original a les amanides:

  • La combinació de la dolçor de la nespra, les cireres, les maduixes o el préssec queda molt bé amb les salses vinagretes. Simplement incorporant fruites als ingredients aconseguiràs convertir una senzilla amanida feta amb hortalisses en un plat capaç de despertar tots els sentits.
  • A més del clàssic enciam, anima’t a afegir-hi col llombarda, espinacs, raves o herbes, com orenga o cibulet. 
  • I, per acabar, no t’oblidis de posar la cirereta de la decoració amb confitats, com olives, cogombrets o tàperes.

Seguint els criteris que ens exposa la cromoteràpia, a l’hora de cuinar, perquè la dieta sigui equilibrada, cal tenir en compte quines tonalitats incorporem als menús. Obre els sentits, inclou una àmplia varietat d’aliments i hortalisses de tons diferents a les teves receptes i… viu la vida en color!

Més entrades de blogs

Propietats de la col Kale

És verd i és un superaliment, és la Kale És la kale una altra verdura de moda? Té...

Vi, el sabor de la nostra terra

El vi i el cava català tenen un prestigi ben merescut. Són productes que, a més de buscar...

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar anàlisis d'ús i de mesurament de la nostra web per millorar els nostres serveis. Si continueu navegant, considerem que n'accepteu el seu ús. Més informació.