BLOG

A través del blog de los establecimientos Bonpreu y Esclat, podrás mantenerte al día sobre nutrición, gastronomía y muchos otros aspectos de nuestro territorio.

angle-left Atrás

El món de beneficis de les llavors

El món de beneficis de les llavors

27/septiembre/2019

La seva popularitat ho diu tot, les llavors són petits tresors nutricionals que, gràcies al seu sabor i els beneficis per l’organisme, es poden incloure fàcilment en qualsevol plat.

Les llavors han estat presents a la alimentació humana des de fa segles, encara que el seu consum s’ha disparat els últims anys, gràcies a les propietats i els beneficis que aporten a l'organisme. Malgrat això, les llavors ja eren uns aliments populars en l’antiguitat, i només cal llegir el conte d'Alí Babá i els 40 lladres per veure que l’entrada de la cova s’obria amb la paraula ‘sèsam’ a causa del consum extens que hi havia d'aquesta llavor en aquella època. D'altra banda, hi ha llavors, com la quinoa, també considerada com a  pseudocereal degut a que té característiques úniques per poder menjar-les com a tal, que són aliments relativament nous per a nosaltres.

Gràcies a les seves propietats, entre les quals es destaca el nivell en omega 3, 6 i 9, i la gran quantitat de fibra que contenen, les llavors s’han fet un lloc a la nostra taula. Serveixen com a complement de molts plats, degut a que es poden menjar crues i triturades, i cada vegada més botigues venen saquets de llavors.

 

Els beneficis de les llavors per a la salut

Per començar, les llavors són una gran font de greixos saludables, entre els quals criden l’atenció els àcids grassos insaturats. Encara que la creença popular diu que menjar llavors engreixa, en realitat en petites quantitats tenen un efecte saciant que, a més de calmar la gana, evita que incorporem altres aliments que poden contenir moltes calories i no són beneficiosos per la salut. Com que es tracta d’un aliment dolç, neutre i alcalinitzant, es poden prendre en qualsevol àpat, en qualsevol moment de l’any i cada dia, encara que es recomana menjar-les en petites quantitats.

Amb tot, els beneficis de les llavors són molts, entre els quals es destaquen:

  • Tenen un alt contingut de greixos 'bons', sobretot els omega-3, 6 i 9, cosa que ajuda a equilibrar la ingesta dels greixos saturats.
  • Són riques en lecitina, que es tracta d’un emulsionant que provoca que els greixos perjudicials, com el colesterol, es dissolguin.
  • Gràcies als aminoàcids que contenen, es poden considerar les llavors com a una proteïna completa, juntament amb els llegums.
  • Entre les vitamines que proporcionen, destaquen les vitamines B i E. La primera és bàsica per al funcionament del sistema nerviós i l’altra és antioxidant.
  • Contenen calci, magnesi, ferro, silici, zinc, coure i bor, de manera que són uns aliments remineralitzants.
  • Contenen àcid fòlic, un element essencial durant la infància, l’embaràs i la lactància ja que ajuda a l’organisme a crear cèl·lules noves. A més, pot prevenir possibles defectes medul·lars i cerebrals del nadó.
  • Els alts nivells de fibra fa que siguin importants per a l’equilibri de la flora intestinal.

 

Tipus de llavors

Les llavors més importants són les anomenades llavors oleaginoses, és a dir, llavors de les que se'n pot extreure oli o, si es vol, es poden menjar crues. N’hi ha de molts tipus, però nosaltres destaquem les que tenen més popularitat a taula:

  • El cànem, encara que sorprengui, es tracta d’una llavor que tothom hauria de consumir. Contenen tots els aminoàcids essencials, en altres paraules, es tracta d’una proteïna completa. És molt famosa entre esportistes i vegetarians, que les posen en batuts i liquats pel sabor i color.
  • Les llavors de carbassa són una bona font de proteïnes, a més de contenir àcids grassos essencials, vitamines i fibra. Per altra banda, contenen cucurbitacina, un compost que ajuda a eliminar paràsits intestinals i evita problemes de pròstata. Entre altres beneficis, també ajuda a equilibrar el sistema nerviós, és important per a problemes de fertilitat masculina i aporta fermesa i hidratació a la pell.
  • La xia és una llavor que ha guanyat popularitat pels beneficis que aporta. És la font vegetal més gran d’omega-3, a més de ser coneguda perquè ajuda a reduir el dolor a les articulacions, millora el trànsit intestinal i ajuda a perdre pes. També pot prevenir problemes cardiovasculars i la diabetis, encara que s’ha d’anar amb compte perquè és un aliment molt calòric. Són considerades un superaliment perquè contenen més calci que la llet, més potassi que els plàtans i més ferro que els espinacs.
  • Les llavors de gira-sol han format sempre part de la nostra alimentació com a àpat de pas, però té tants beneficis que hauríem de tenir-la sempre a taula. Són un 36% d’oli i un 23% de proteïna i és un aliment clau per combatre problemes cardiovasculars. 
  • Conreades des de fa més de cinc mil anys, les llavors de lli són conegudes pels efectes laxants i els nivells d’omega-3. Aquest greix és antiinflamatori, regula el colesterol, millora la transmissió nerviosa i equilibra les hormones sexuals. N’hi ha de dos tipus, la daurada i la marró, que només es diferencien en el sabor.
  • El sèsam és una font vegetal de calci i magnesi, que, a més,ajuda  que el calci sigui absorbit pel nostre organisme. Es tracta d’un reconstituent muscular i nerviós, perfecte per combatre l’esgotament, l’estrès, la depressió, la irritabilitat i l’insomni. Es pot trobar en forma de llavor, sal, crema (de dos tipus, tahina o halva), barretes, oli i beguda. Maneres de consumir i conservar les llavors

Es recomana menjar-les crues i sense sal, ja que així es mantenen totes les propietats que poden beneficiar el nostre organisme. S’han de deixar en remull i triturar-les abans de consumir-les per tal de trencar la pell i exposar els nutrients que contenen a dins. Si en sobren, es poden congelar, ja que queden com una pols que es pot afegir en qualsevol moment al plat.

 

Es poden posar a l’amanida, a cremes de verdures, al iogurt o se'n poden fer barretes com a snack. També es poden menjar germinades, un procés que elimina els antinutrients de les llavors i ajuda a fer que la digestió sigui molt més fàcil. Si es vol portar un ambient més exòtic a la cuina, les llavors triturades serveixen per arrebossar carn o per preparar plats típics orientals, on les llavors han estat sempre un producte comú a la taula.

 

A més, es poden posar sobre salses o compotes de pera o poma, per aportar textura i vistositat, encara que es poden fer servir en qualsevol tipus de menjar. Finalment, cal destacar que les llavors són ideals per incloure-les als plats dels nens petits, ja que permeten aprofitar-ne els beneficis a la vegada que no alteren gaire el sabor del menjar. Això sí, tingueu en compte que les han de menjar sota la supervisió d’adults, per tal d’evitar possibles ennuegaments o per detectar a temps qualsevol signe de possibles al·lèrgies.

Más entradas de blog

Diferents masses per a pastissos i els seus usos

Obrir un llibre de cuina, trobar un batibull de receptes de masses de pastissos i no saber ni...

Bosses de fetge gras i figa

Recepta de bosses de fetge gras i figa, ingredients per a 4 persones: 150 g de pernil...

Utilizamos cookies propias y de terceros para realizar análisis de uso y de medición de nuestra web para mejorar nuestros servicios. Si continúas navegando, consideramos que aceptas su uso. Más información.