PRENSA

Sigue la actualidad de los supermercados Bonpreu y Esclat a través de la sección de prensa

Blogs (Prensa)

La despesa alimentària a les llars catalanes va baixar un 1,2% el 2017

11/abril/2019

• L’Observatori Bonpreu i Esclat del Consum Alimentari a Catalunya presenta l’estudi “Deu anys després de la crisi: la demanda d’aliments a Catalunya el 2017 i la recuperació 2013-2017”
  • L’estudi conclou que l’any 2017 la despesa total per llar a Catalunya va augmentar un 4,1% però l’alimentària ha tingut una davallada d’un 1,2%
  • Pel que fa a la cistella d’aliments, l’any 2017 ha disminuït el consum de pa, carn, peix i oli i ha pujat el de fruita, cafè, te, hortalisses i llegums

La despesa alimentària per llar va tenir a Catalunya una davallada d’un 1,2% el 2017. Això contrasta amb el fet que durant el període de la recuperació econòmica (2013-2016) aquesta despesa alimentària havia consolidat una pujada d’un 2,8%, segons l’estudi de l’Observatori Bonpreu i Esclat.

En termes reals la caiguda específica de la despesa alimentària per llar seria molt més forta, atès que l’IPC va augmentar en aquest període de quasi un 2%, fet que accentua aquesta pèrdua de pes del consum d’aliments a les llars i situaria la baixada en més d’un 3%.

Pel que fa a característiques de les llars, destaca la caiguda d’un 4,5% de la despesa en alimentació en les llars amb una persona de referència de 45 a 64 anys (que, per contra pugen el consum no alimentari d’un 6,4%). També s’observa una baixada en aliments a les unitats familiars que ingressen menys de 1.500 euros mensuals, d’entre el 8,7% (les de menys de 1.000 euros) i el 8,6% (les de 1.000 a 1.500 euros), sense que, en aquest cas, creixin per l’altre costat els consums no alimentaris que, al contrari, també disminueixen.

En canvi, a les famílies més joves on la persona de referència té fins a 44 anys la despesa alimentària augmenta un 3,9%. També s’observa un creixement de la despesa a les llars unipersonals (0,4%) i a les de 3 persones (0,7%). En relació a l’ingrés mensual, les unitats familiars que ingressen entre 1.500 i 1.999 euros són les que han augmentat la seva despesa alimentària amb un 1,4%.

La cistella d’aliments: baixen el pa, carn, peix i oli i pugen fruita, cafè, hortalisses i sucs

L’evolució dels canvis en la cistella de la compra per llar de les famílies catalanes, segons la tipologia de productes, destaca que l’any 2017 hi ha productes que creixen molt per sobre de la mitjana i, en canvi, n’hi ha d’altres que es contrauen, amb dinàmiques molt dispars.

Entre els productes que perden posicions, segons l’informe de l’Observatori Bonpreu i Esclat, que té en compte totes les empreses de distribució alimentaria a Catalunya, destaca en particular la despesa en pa i cereals (-8%), olis i greixos ( 5,6%), carn (-3,4%) i peix (-3,2%).

A l’altre extrem de la redistribució en la despesa alimentària destaca el cafè, te i altres begudes no alcohòliques que creixen prop del 6% i el conjunt de sucre, la fruita que avança un 4,4%, i les confitures, mel, xocolata i gelats, que incrementa un 4%, mentre que els sucs i refrescos creixen un 2,3% i les hortalisses, llegums i tubercles ho fan d’un més modest 1,4%.

L’augment més significatiu es produeix als “Altres Productes” que puja un 6,7% entre 2016 i 2017 i que inclou plats preparats, espècies i herbes de cuina, aliments per a nadons i productes dietètics, segons constata l’Observatori Bonpreu i Esclat. És en aquest punt que s’ha de destacar que, previsiblement, una part de la pèrdua del consum de la compra carn queda derivada a l’epígraf de plats preparats. És a dir, mentre que baixa la compra de carn, augmenta la de plats preparats que tenen com a matèria primera aquest producte.

Els canvis en la cistella durant el període de la recuperació econòmica: 2013-2017

Si analitzem els canvis d’aliments en la cistella de la compra de les famílies catalanes en una perspectiva més àmplia, és a dir, contemplant tot el període de la sortida o recuperació de la crisis econòmica (període que va de l’any 2013 al 2017), podrem establir alguna puntualització del que ha ocorregut específicament durant l’any 2017.

La més important és la que afectaria el peix, que mentre té un descens relativament important del 3,2% l’any 2017, en la seva evolució global en el període de quatre anys puja un 3,9%. Per contra, es confirma la tendència a la baixa que s’ha vingut observant al llarg d’aquests darrers anys pel que fa a la llet, formatge i ous, que cau d’un moderat 1,4%, confirmant la tendència a la baixa que ve mostrant al llarg dels darrers anys (4,2%).

Podeu consultar l’informe complet aquí

Sobre l’Observatori Bonpreu i Esclat del Consum Alimentari a Catalunya

L’Observatori Bonpreu i Esclat del consum alimentari a Catalunya, és una iniciativa per contribuir a la creació i difusió de coneixement sobre les tendències del consum i els nous hàbits alimentaris de la població. L’objectiu és conèixer les tendències alimentàries i de consum a les llars.

L’Observatori Bonpreu i Esclat ha elaborat un total de cinc informes que podeu consultar a continuació:

Primer informe: El consum alimentari a Catalunya i la despesa alimentària a Catalunya 2008-2016: els canvis a la crisi i la recuperació

Segon informe: El consum alimentari saludable

Tercer informe: Les càpsules de cafè, revolució en la despesa alimentària

Quart informe: Les llars unipersonals creixen amb força a Catalunya i ja són una quarta part del total

Cinquè informe: Més d’un terç dels catalans reconeix que en algunes ocasions malbarata els aliments