Neix “Vestits d’Orgull”, una iniciativa impulsada pel Grup Bon Preu que reivindica el valor de la feina als seus supermercats

07/de juny/2023
  • Vestits d’Orgull és un homenatge a les persones que formen part del Grup alhora que reivindica la feina al supermercat com un ofici de mèrit i una oportunitat professional de valor

• La iniciativa es presenta després de realitzar un estudi sobre la percepció de la feina al supermercat, que constata que un 81% de la població catalana considera que la feina en un supermercat no està valorada

Bon Preu presenta “Vestits d’Orgull”, una iniciativa que reivindica el valor de tots els oficis que hi ha als seus supermercats, i la importància que té per la societat la feina dels professionals de la companyia. Aquesta iniciativa sorgeix de la necessitat de retre homenatge als seus professionals alhora que posa de manifest la importància de reconèixer aquest ofici, per tal que es valori com una opció professional de mèrit.

Com a part d’aquesta iniciativa Bon Preu ha impulsat l’estudi “Percepció del treball en la feina dels supermercats”, que ha desvetllat dades clau com que un 81,7% de la població catalana considera que la feina en un supermercat no està gens valorada. Alhora, un 83% dels catalans creuen que treballar en un supermercat és una opció per guanyar-se la vida només en casos on no es disposi de cap altra alternativa.

Albert Aranda, Director de Persones del Grup Bon Preu, assegura que “és preocupant que més del 72% de la població asseguri, rotundament, que no treballaria a un supermercat o ho faria amb objeccions. Per això, des de Bon Preu creiem necessari trencar els mites que existeixen a l’imaginari social, amb dades fefaents i demostrant que és una feina de valor”.

Desmuntant mites
La campanya pretén ser un punt d’inflexió en el sector de la distribució i vol mostrar la cara real de la professió. L’estudi apunta que més de la meitat de la població catalana considera que la feina de supermercat és inestable i no té projecció laboral. A Bon Preu, en canvi, el 98% de les persones treballadores compta amb un contracte indefinit i el 22% de la plantilla fa més de 10 anys que hi treballa.

L’estudi també assenyala que el 65% de la societat catalana considera que no és una feina qualificada. En aquest sentit, des de l’any 2005, el Grup Bon Preu impulsa l’Escola de Comerç, el vaixell insígnia de la companyia en matèria de formació interna i externa, on s’aprenen els oficis com el de carnisser, peixater,  o fruiter, entre d’altres. Aquest any està previst formar a més de 1.100 professionals a l’Escola de Comerç, amb un total de 60.000 hores de formació i una inversió d’un milió d’euros. Un compromís amb la formació que s’exten a tots els perfils que formen part de Bon Preu, que inclou professionals en tota mena d’àmbits com la informàtica, l’economia o la logística, entre molts d’altres.

Els resultats de l’estudi també mostren que quatre de cada cinc catalans creu que els oficis de supermercat són feines per a estudiants o la consideren una opció per guanyar-se la vida només si no hi ha alternatives. En canvi, el 45% de la plantilla de Bon Preu té més de 40 anys. “El nostre objectiu és que la gent que forma part del nostre equip pugui tenir un desenvolupament professional i formar part del projecte a llarg termini, independentment de la seva edat”, explica Aranda. “A la darrera enquesta de clima laboral, les persones treballadores de Bon Preu han valorat molt positivament la seva tasca professional i l’ambient de treball, cosa que demostra el grau de satisfacció amb la feina”.

Documental i canvi d’uniforme, l’inici de la posada en escena de la campanya
La campanya s’inicia amb la presentació d’un curt documental protagonitzat per sis persones treballadores de Bon Preu, l’Olga, l’Ousman, la Cristina, el Marc, la Carla i el Jordi, que representen cada un dels oficis reivindicats: el de peixateria, magatzem, fleca, xerpa, caixa i reposició. I s’acompanya amb un manifest signat per Joan Font i Fabregó, President i Director General del Grup Bon Preu.

La iniciativa es complementa amb una acció sobre el símbol que representa la professió: l’uniforme. Així, s’ha dissenyat un uniforme especial que inclou missatges reivindicatius i emocionals que apel·len a l’orgull de la professió. Els missatges triats són “Seguim essent essencials”, “Porto uniforme perquè això és un ofici”, “Aquí no portem uniforme. El lluïm.” i “L’ofici d’alimentar un país”. Aquests uniformes, que s’aniran introduint gradualment, són una eina per visibilitzar la feina i dignificar els professionals que els porten cada dia.

Albert Aranda considera que “darrere de cada uniforme s’hi amaga una història personal d’esforç, creixement, professionalitat i vocació de servei, i per això hem fet servir aquesta iniciativa com a eina per posar en valor el nostre ofici, i la feina que fan els nostres companys i companyes. Poder comptar amb el millor equip professional és el que ens permet oferir el millor servei als nostres clients, i el que ens ha ajudat a ser els supermercats més valorats pels consumidors segons l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU)”.

Actualment, Grup Bon Preu compta amb més de 9.600 persones treballadores i ocupa a més de 22.900 persones de manera directa i indirecta.

Tota la informació relacionada amb la iniciativa “Vestits d’Orgull” estarà disponible a la plataforma oficial - bonpreuesclat.cat/vestitsdorgull – al llarg de tota la campanya; i la difusió i el tractament a xarxes socials es farà a través del hashtag #VestitsdOrgull. A més, des d’avui, es duran a terme diferents activacions amb els principals missatges de la campanya a establiments Bon Preu i Esclat de tot el territori, amb l’objectiu de fer partícip tota la societat.