PREMSA_TITOL_PAGINA

PREMSA

Segueix l'actualitat dels supermercats Bonpreu i Esclat a través de la secció de premsa

null

Blocs (Premsa)

Un 83,8% dels catalans té en compte els aliments saludables a l’hora de fer la compra

08/d’agost/2017
  • El Grup Bon Preu ha creat l’Observatori Bonpreu i Esclat del Consum Alimentari a Catalunya amb l’objectiu de conèixer les tendències alimentàries i de consum a les llars catalanes 
  • El segon informe de l’Observatori detecta que la demarcació de Lleida és la més sensible als aliments saludables
  • Girona i Barcelona són les demarcacions on els consumidors tenen més preferència pels productes ecològics

Bon Preu ha presentat l’Observatori Bonpreu i Esclat del consum alimentari a Catalunya, una iniciativa per contribuir a la creació i difusió de coneixement sobre les tendències del consum i els nous hàbits alimentaris de la població catalana. L’Observatori pretén aportar a la societat dades contrastades d’un sector altament competitiu que representa, per darrere de l’habitatge, el segon concepte de despesa en les llars de Catalunya. 

El segon informe de l’Observatori, que tracta sobre els aliments saludables, deixa palesa l’alta sensibilitat dels catalans per a escollir productes saludables a l’hora de comprar aliments, ja que un 83,8% dels clients entrevistats per Bonpreu i Esclat reconeixen que ho tenen present “molt sovint” o “quasi sempre”. Aquest punt és força homogeni a tot el territori català, tot i que destaquen els lleidatans com a més sensibilitzats (87,7%).
 
La sensibilitat cap a la compra de productes saludables presenta, no obstant, fortes variacions segons l’edat dels compradors. Per als joves fins a 25 anys, la predisposició espontània als productes naturals només actua en un 68,5% de les compres, mentre que per als més grans de 65 anys es dóna en un 92,5% dels casos. A més, de les enquestes es deriva que les persones que pateixen més problemes de salut a mesura que augmenta la seva edat, la preocupació per aquest aspecte augmenta; així, la gent gran és molt més sensible als productes saludables que no pas els joves.
 
De l’estudi també s’ha extret que les dones, en un 84,8%, són les que més prioritzen l’alimentació saludable, tot i que la diferència respecte als homes no és molt rellevant, atès que aquests s’hi preocupen en una proporció d’un 81,2%. Cas a part són els greixos: segons les enquestes de l’Observatori Bonpreu i Esclat del consum alimentari a Catalunya els greixos condicionen al 65,1% dels consumidors a l’hora de fer la compra.
 
De ben a prop li segueixen els conservants i additius, que preocupen al 56,1% dels consumidors. Segueix en importància la quantitat de sucre, que condiciona un 48,5% dels compradors, però, en aquest cas, s’observa un comportament força diferent en funció de l’edat. Els més joves són els més preocupats per aquest aspecte (fins al 59,3%) i amb l’edat va perdent força fins a baixar 22 punts en els majors de 65 anys (37,3%).
 
La sal, però, no sembla preocupar tant els consumidors catalans. Només manifesten que li donen importància un 25,1% de les persones entrevistades i en aquest cas, però, l’edat actua de forma totalment diferent al sucre. Entre els més joves la sal afecta un 20,4% dels consumidors, però aquest percentatge s’incrementa fins al 31,3% en les persones de més edat. Altres elements, com ara el gluten (considerat pel 8,6% dels enquestats), apareixen com a molt menys rellevants a l’hora de comprar aliments.
 

GIRONA I BARCELONA ENCAPÇALEN LA TENDÈNCIA CAP ALS PRODUCTES ECOLÒGICS
La preferència cap als productes ecològics és rellevant per a un 26,7% del compradors, segons l’enquesta de l’Observatori Bonpreu i Esclat del consum alimentari a Catalunya. Des de la perspectiva de l’edat dels consumidors hi ha força equivalència, excepte per a les persones entre 26 i 35 anys, les quals demostren una major sensibilitat cap a aquesta qüestió.  

Si radiografiem la sensibilitat cap als productes ecològics en termes d’ubicació territorial, Girona (29,6%) i Barcelona (27,6%) sobresurten clarament, mentre que els percentatges de Lleida i Tarragona es queden molt poc per sobre d’un 20%. Per sexes també hi ha una significativa diferència: són les dones, amb un 28,0%, les que lideren aquesta tendència, enfront del 23,4% dels homes.

LES ETIQUETES NUTRICIONALS SÓN LA PRINCIPAL FONT D’INFORMACIÓ
Les etiquetes nutricionals són, amb molta diferència, la principal font que utilitzen els compradors, en un 39,6% dels casos, a l’hora d’informar-se sobre els productes saludables, segons l’enquesta de Bonpreu i Esclat. Els professionals de la salut (22,1%) i la pròpia experiència (19,6%) hi vindrien a continuació. Molt més secundàriament se situen internet (9,0%), els mitjans de comunicació (4,5%) i els amics i la família (3,7%). La Publicitat queda relegada a un 1,5%. 

Quant a la preferència informativa cap a les etiquetes nutricionals, les comarques lleidatanes lideren clarament aquesta opció, amb quasi 8 punts per sobre la mitjana catalana, mentre que, alhora, són les menys receptives a utilitzar internet com a font informativa, amb quasi dos punts sota la mitjana catalana. No hi ha grans diferències territorials en analitzar les altres fonts informatives, excepte en el cas dels professionals de salut, on Barcelona destaca notablement (23,6%) sobretot enfront de Lleida (16,9%) i Tarragona (16,5%).

Els autors dels informes de l’Observatori Bonpreu i Esclat del consum alimentari a Catalunya són el Dr. Josep Oliver Alonso, Catedràtic emèrit d’Economia Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona, i Ramon Roig i Solé i Xavier Segura Porta, economistes de Tracis, Projectes Econòmics i Financers.

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar anàlisis d'ús i de mesurament de la nostra web, així com per mostrar-te publicitat personalitzada a partir del teu perfil i hàbits de navegació. Pots acceptar totes les galetes prement el botó "Acceptar" o configurar o rebutjar el seu ús prement els botons "Configurar" o "Rebutjar. Més informació.