BLOG

Al blog de Bonpreu i Esclat, pots trobar receptes, consells nutricionals, informació d’actualitat sobre alimentació, parlem sobre gastronomia del nostre territori i molts altres temes.

6  vegetals que creixen sota terra i que no poden faltar al teu cistell

17/de febrer/2021

Arrels, tubercles, bulbs... Aquestes paraules defineixen un tipus de vegetals que creixen sota terra, d’on es recullen directament. N’hi ha de tota mena, però alguns s’han convertit en protagonistes imprescindibles dels teus plats gairebé sense que ni te n’adonis. A continuació, parlem de sis d’aquests productes que no poden faltar al teu cistell!

Patata
Aquest tubercle no necessita presentació. Aquí ens va arribar al segle XVI des de l’actual Colòmbia al segle XVI i, des d’aleshores, forma part de la nostra cuina, com ha passat amb altres productes arribats de Sud-Amèrica, com el tomàquet.

Les varietats més habituals amb què pots omplir el cistell són quatre:

  1. La monalisa és la més consumida i va molt bé per fregir, guisar o coure al forn.
  2. La kennebec té un gust una mica més fort que la monalisa i va molt bé per preparar guisats i estofats, perquè no se’t desfarà.
  3. L’agra és la millor de totes per fregir, ja que queda cruixent per fora i tendra per dins.
  4. La red pontiac, de pela vermella i polpa blanca, té una textura més farinosa i es de les que es conserva més temps.

Moniato
El moniato vindria a ser una versió dolça de les patates. A Catalunya en mengem, sobretot, a la tardor,  especialment durant la castanyada, però més enllà de coure’l al forn, en pots treure molt més partit, perquè la temporada del moniato arriba fins a finals d’hivern.

Per exemple, pots tallar-lo a bastons i fregir-lo, pots fer-ne un puré per acompanyar carn i peix o, com segur que fas per la castanyada, coure’l al forn (millor si l’emboliques amb paper de plata, perquè no es cremi la pela) i menjar-te’l a cullerades! Sigui com sigui, t’agradarà saber que el moniato té força fibra i antioxidants i aporta potassi, magnesi i calci.

Remolatxa
El primer que has de saber d’aquest tubercle d’un color morat vistós és que és més bona i es digereix més fàcilment si la cuines abans de menjar-te-la. Quan l’hagis cuit, arriba el moment de descobrir que és un acompanyament genial per a les amanides i que també en pots fer salses lleugerament dolces que queden molt bé amb la carn.

Si et calen més motius per afegir-la al cistell, apunta: és antioxidant (per tant, frena l’envelliment de les cèl·lules), és rica en ferro, millora la circulació de la sang, és digestiva i et donarà energia, ja que és força rica en hidrats de carboni.

Rave
És refrescant, té un punt picant i una mica amarg. El rave es menja cru i, com que és cruixent, el més habitual és posar-lo en les amanides, on dona un contrast de gust i textura boníssim.

També te’l pots menjar sol, amanit amb una mica d’oli d’oliva i sal: tindràs un aperitiu saludable i boníssim en un tres i no res i, de pas, ajudaràs a cuidar el fetge, a reforçar el sistema immunològic i depurar l’organisme. A més, com que té força fibra, et saciarà i t’ajudarà a controlar el pes, si estàs fent dieta.

Pastanaga
D’aquest tubercle en pots treure molt profit. És un vell conegut de les nostres cuines, on es pot barrejar amb verdures bullides, posar-se als estofats, als sofregits, a les amanides (crua i tallada a rodelles o ratllada) i, fins i tot, se’n fan sucs.

El color taronja característic d’aquesta hortalissa (tot i que n’hi ha d’altres colors) ens dona pistes d’un dels seus elements principals, el beta-carotè, que ajuda a protegir la vista i a frenar l’envelliment cel·lular. A més, té vitamina B, fòsfor i potassi, o sigui que reforça el sistema immunològic.

Gingebre
Pot ser que faci poc que l’hagis descobert, però la veritat és que fa segles que el gingebre es fa servir en la cuina asiàtica. Aquí l’hem incorporat per les propietats saludables que té, però també perquè és un ingredient que va molt bé per donar aroma a molts plats.

Si l’incorpores a les receptes que preparis descobriràs que té un gust una mica picant i un aroma que recorda la ceba i la llimona i que, a més, no et caldrà afegir gaire sal als plats. Per tant, el gingebre és un bon substitut de la sal i també actua com a espècia, ja que aromatitza les receptes. A més, el gingebre és ric en gingerol, olis essencials, aminoàcids i minerals. Et donarà energia i t’ajudarà a fer la digestió!

Secrets enterrats
Hem fet un repàs a sis dels vegetals més interessants que creixen sota terra i amb els quals pots preparar receptes boníssimes, però no volem acabar sense fer algunes mencions honorables a altres productes que val la pena que tinguis en compte per descobrir-ne totes les possibilitats: la xufla, el wasabi, la iuca, els alls, el bulb del fonoll, la ceba... són només alguns dels tubercles, bulbs i arrels que donen alegria a la cuina i a la nostra salut. Bon profit!

 

Més entrades de blogs

Farcellets de col

Ingredients per a 4 persones 1 col 300 g de bacallà salat 1 ceba sal 4 tomàquets ...

Porros rostits amb sardinetes i vinagreta

Ingredients per a 4 persones: 12 porros 1 ceba 1/2 pebrot vermell 1/2 carbassó 1...

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar anàlisis d'ús i de mesurament de la nostra web, així com per mostrar-te publicitat personalitzada a partir del teu perfil i hàbits de navegació. Pots acceptar totes les galetes prement el botó "D'acord" o configurar-les o rebutjar el seu ús prement el botó "Configura". Més informació.