BLOG

A través del blog de Bonpreu i Esclat, podràs mantenir-te al dia sobre nutrició, gastronomia i molts altres aspectes del nostre territori.

angle-left Vés enrere

El pa, font de vida

El pa, font de vida

08/de març/2019

El pa ens alimenta i ens dona vida. En les diferents varietats, és un aliment bàsic a tot el món i, al llarg de la història, ha estat un producte clau per a l’alimentació de moltes cultures.

Se sap que al Pròxim Orient ja existia l’any 7.000 aC, però van ser els egipcis els qui van introduir-hi el procés de fermentació i, d’aquesta manera, van aconseguir millorar aquest aliment imprescindible que avui dia s’ha convertit en un dels pilars de la dieta mediterrània. De fet, els nutricionistes recomanen consumir-lo a diari en quantitats variables segons les necessitats. A la fleca dels supermercats Bonpreu i Esclat hi trobaràs pa fet amb massa mare i diferents tipus de farina.

Una font extraordinària d’energia

Juntament amb altres productes que s’engloben dins el gran grup dels farinacis (nom amb què es coneixen els aliments que ens proporcionen hidrats de carboni) el pa és un dels elements fonamentals en l’alimentació de moltes persones. Sabem que els hidrats són imprescindibles per mantenir una bona salut, i els experts recomanen que una gran part de l’energia que necessitem per al dia a dia provingui, precisament, dels farinacis.

El pa ens ofereix una bona dosi d’energia per l’alt contingut en hidrats de carboni que presenta. Molta gent no el consumeix perquè considera que engreixa, però no és ben bé així: podem dir que el pa no ens fa guanyar pes sempre que el consumim de forma moderada i en el marc d’una dieta variada.

Altres propietats del pa

Un altre dels avantatges que ens ofereix el pa és la riquesa en fibra, sobretot si s’elabora amb farines integrals. Aquest nutrient, que es troba a la capa externa del gra dels cereals, ajuda a regular el trànsit intestinal, aporta sacietat i afavoreix l’eliminació de les substàncies tòxiques que s’acumulen a l’organisme.

Però les virtuts del pa no s’acaben aquí. També conté minerals, com el fòsfor o el magnesi, i vitamines del grup B. A més, si entre els ingredients incorpora llavors, com el sèsam o el lli, ens aporta greixos saludables del tipus omega-3, calci i vitamina E. Per tots aquests motius, podem afirmar que és un aliment saludable que es recomana especialment per als nens, els joves i les persones que tenen un desgast físic i mental elevat.

Un mètode d’elaboració tradicional

El mètode tradicional d’elaboració del pa és el que es fa amb massa mare, un llevat natural de fermentació lenta en el qual es barregen farina i aigua. Aquest pa es genera a partir de la fermentació dels microorganismes presents de forma natural als cereals (llevats i bacteris). Això alenteix l’envelliment del pa, el manté tendre durant més temps i ajuda a fer la digestió, alhora que afavoreix que el cos assimili millor els nutrients que conté aquest aliment.

Molts dels productes que pots trobar a la secció de fleca del teu supermercat Bonpreu i Esclat s’elaboren seguint aquest procés. Tastar el nostre pa fet amb massa mare ens trasllada als sabors, les aromes i les textures dels pans d’abans. La crosta daurada i cruixent, el tall net i la molla dolça i esponjosa en són els millors atributs.

Diferents tipus de farina

En l’elaboració del pa es poden emprar diferents tipus de farina. Tot seguit, fem un repàs de les que se solen utilitzar més sovint:

Farina de blat

És la més comuna i la més utilitzada a la cuina. El blat es caracteritza per ser el cereal que presenta un contingut més alt en gluten, una proteïna que dona elasticitat a la massa i permet que el pa tingui l’esponjositat que tant ens agrada. La farina blanca de blat no conté fibres ni restes de les pellofes de les llavors. Per aquest motiu, el contingut en minerals i vitamines és més reduït que el de la farina de blat integral, la qual inclou la pellofa i la beina del cereal. Per això ens aporta fibra i molts més nutrients que la farina refinada.

Farina d’espelta

S’elabora amb un tipus de blat molt antic que ha entrat amb força en l’àmbit gastronòmic del país en els darrers anys. El valor nutricional de l’espelta és superior al del blat. Ens ofereix una bona quantitat de proteïnes i, a més, conté els vuit aminoàcids essencials que són imprescindibles per al bon funcionament de l’organisme. Entre els minerals que ens aporta destaquen el magnesi, el ferro, el zinc i el fòsfor. A més, la composició nutricional també inclou vitamines B, E i A. Per això, el pa fet amb farina d’espelta és una opció molt interessant per tenir cura de la salut.

Farina de sègol

Aquest cereal mil•lenari conté menys gluten que el blat i, per aquest motiu, normalment per a l’elaboració del pa es barreja la farina de sègol amb la de blat. Però també podem trobar al mercat pa fet només amb farina de sègol. És el típic pa alemany, de color molt fosc i sabor intens. Com a característica destacada de la farina de sègol, podem esmentar l’alt contingut en fibra. Per això es recomana consumir-ne a les persones que pateixen restrenyiment i, a més, també pot ajudar a regular els nivells de sucre i de colesterol en sang.

Farina d’ordi

Aquest cereal tan nutritiu ens ofereix un sabor més intens que el del blat. Com que presenta un contingut molt baix en gluten, per fer pa esponjós l’ordi s’ha de barrejar amb farina de blat. Al teu supermercat Bonpreu i Esclat hi trobaràs un ampli assortiment de pa. T’hi oferim des de les barres més clàssiques fins al pa rodó tradicional català, passant per opcions tan interessants com el pa nòrdic o l’ecològic. D’aquest producte complet i nutritiu, en tenim per a tots els gustos i per a cada dia. Incorpora’l amb moderació a la dieta i gaudeix dels beneficis que t’aporta.

Al teu supermercat Bonpreu i Esclat hi trobaràs un ampli assortiment de pa. T’hi oferim des de les barres més clàssiques fins al pa rodó tradicional català, passant per opcions tan interessants com el pa nòrdic o l’ecològic. D’aquest producte complet i nutritiu, en tenim per a tots els gustos i per a cada dia. Incorpora’l amb moderació a la dieta i gaudeix dels beneficis que t’aporta.

Més entrades de blogs

Recepta de quiche de sardines

Recepta de quiche de sardines, ingredients per a 4 persones:   1 rotlle de pasta...

Recepta de pasta amb musclos i pèsols

Recepta de pasta amb musclos i pèsols, ingredients per a 4 persones:   300 g de...

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar anàlisis d'ús i de mesurament de la nostra web per millorar els nostres serveis. Si continueu navegant, considerem que n'accepteu el seu ús. Més informació.