BLOG

A través del blog de Bonpreu i Esclat, podràs mantenir-te al dia sobre nutrició, gastronomia i molts altres aspectes del nostre territori.

Les llavors i els cereals, la base d’una dieta sana

Les llavors i els cereals, la base d’una dieta sana

05/abril/2019

De ben petits ja ens ho explicaven a l’escola quan ens mostraven la piràmide alimentària: la base d’una dieta equilibrada i saludable són els cereals, juntament amb les fruites i les verdures. De fet, els cereals formen part de la nostra alimentació quotidiana des de fa més de 10.000 anys, quan es va descobrir l’agricultura i la manera de menjar dels humans va canviar radicalment.

Tot i que per les seves propietats nutritives sempre han estat presents en gran part de les dietes mundials, actualment sembla que s’han convertit en l’ ingredient estrella de moltes cuines i receptes de casa nostra. Els cereals i les llavors es cultiven arreu del món i contenen un alt contingut de fibra, vitamines, proteïnes i minerals. El creixent interès per menjar sa i variat juntament amb la globalització fa que siguin molt demandats: sèsam, quinoa, xia en són alguns exemples que de ben segur n’haureu sentit a parlar. D’on provenen? Com podem fer-los servir a la cuina? Quines propietats tenen?

Sèsam

Sabíeu que aquesta llavor prové de l’Orient Mitjà i que, des de ben antic, s’utilitza com a medicina? A l’Índia és símbol d’immortalitat, al Japó i a la Xina la consumeixen per enfortir el sistema nerviós i òrgans vitals com el cor, els pulmons, el fetge i els ronyons i els àrabs la tenen ben present en molts dels seus plats quotidians, com l’humus.

Per què és tan preuada als països del bressol de la medicina natural? La resposta la trobem en la gran quantitat de nutrients que conté i els seus efectes beneficiosos per a l’organisme. Consumir sèsam de manera regular ajuda a nodrir, escalfar i reforçar el cos. És una llavor que equilibra el nivell de colesterol gràcies al seu alt percentatge en àcids grassos poliinsaturats i un contingut elevat de leticina, una mescla de fosfolípids que ajuda a dissoldre els greixos. El seu alt percentatge de calci i magnesi fa que sigui molt aconsellable per a l’embaràs i la menopausa.

Una bona manera de sentir els seus beneficis és incloure una petita quantitat en els àpats. La combinació perfecta per al sèsam són els cereals o els llegums perquè potencien les proteïnes d’alt valor biològic que conté. Recordeu que, abans de menjar-vos les llavors, les heu de triturar perquè l’organisme absorbeixi les seves propietats durant el procés digestiu.

Quinoa

Aquest pseudocereal pràcticament no necessitaria presentació. Des que l’Organització de les Nacions Unides per l’Alimentació i l’Agricultura (FAO) va declarar l’any internacional de la quinoa el 2013, ha passat de ser un gra conegut únicament pels vegetarians i el sector ecològic, a ser consumit mundialment.

La seva història, però, es remunta a l’època dels inques, que el consideraven un aliment sagrat. Per les cultures precolombines era la base de la seva dieta i, de fet, aquest gra és originari de l’altiplà de Bolívia; una zona agrícola natural situada entre els 3.000 i 4.000 metres d’altitud. Dels múltiples llocs on es produeix quinoa en l’actualitat –Brasil, Colòmbia, els EUA, França i Anglaterra, entre els més destacats–, Bolívia és l’únic país on es cultiva la quinoa reial, a causa de la particularitat de les condicions geogràfiques.

La quinoa podem menjar-la, un cop cuita, barrejada amb l’amanida, cuinar-la com si fos arròs, afegir-la en guisats, sopes i fins i tot utilitzar-la en les elaboracions dolces! La seva versatilitat unida a la seva riquesa en fibra, minerals i vitamines fa que sigui un ingredient ideal per les persones amb un sistema digestiu dèbil; enforteix tot el cos i proporciona molta energia. Tampoc pot faltar en les cuines dels que pateixen de còlon irritable, migranyes i intolerància al gluten.

Xia

Beure un batut de xia amb fruits del bosc cada matí o afegir-la al bol de l’esmorzar us farà començar el dia amb bon humor! L’alt nivell d’Omega-3 que conté aquesta llavor ajuda a nodrir i equilibrar el sistema nerviós i això repercuteix a l’estat d’ànim.

La xia prové de l’Amèrica Central i de Mèxic i els pobles asteques ja en consumien. El seu alt valor nutritiu la convertia en una llavor molt preuada que es va utilitzar, fins i tot, com a moneda de canvi, d’ofrena religiosa d’algunes ètnies i de recompensa per als guerrers. Actualment, és considerada un superaliment amb elevats atributs medicinals i la podem trobar en moltes herboristeries i centres de dietètica on la recomanen per tractar els problemes cardiovasculars, per combatre el sobrepès i el restrenyiment.

Si l’utilitzeu per als vostres menús, no oblideu triturar-la abans per treure’n profit de les seves proteïnes, minerals i àcids grassos. Si el que us interessa és la fibra, serà suficient remullant-la en qualsevol substància líquida. Quan la guardeu és fonamental fer-ho tenint en compte les següents condicions per conservar-ne els nutrients: col•loqueu les llavors en un pot de vidre ben tancat i manteniu-lo en un lloc sec i fosc.

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar anàlisis d'ús i de mesurament de la nostra web per millorar els nostres serveis. Si continueu navegant, considerem que n'accepteu el seu ús. Més informació.